Lopers

Natuurloop - Ryckevelde

Het schitterende boscomplex Ryckevelde heeft er een troef bij. Naast de vele voorzieningen voor fietsers en ruiters is er nu ook een prachtig joggingpad. Door de ligging op eeuwenoude zandruggen heeft het domeinbos Ryckevelde naast een bijzondere ecologische waarde ook die uitgelezen recreatieve waarde. Beide looplussen van deze natuurloop starten aan de infozuil op de parking aan de Holleweg.

De rode lus van 2,3 km loopt langs het kasteelpark, waar een lus gemaakt wordt rond het neogotische kasteel en de vijver. Het pad kruist de voormalige spoorbedding en volgt even verder rechts een kronkelend bospad in de bosrand tot je terug aan de startplaats bent.

De groene lus van 6,2 km draait even na de start naar links en volgt de prachtig brede Rijckeveldestraat. Hier loop je tussen de grove dennen op oude landduinen. Het domeinbos telt 15 hectare grovedennenbestanden. Er wordt een beheer gevoerd om de oorspronkelijk homogene aanplantingen via regelmatige dunningen om te vormen tot gemengde bestanden. Verder loop je weer naar rechts op de voormalige spoorbedding Brugge - Eeklo, die omgetoverd werd tot een wandel- en fietspad waar het makkelijk lopen is. Aan het begin van de Oude Dosweg draai je naar rechts. Hier is een aansluiting naar de loopomloop van Sijsele (6,5 km). Wat verder rechts loop je even door een jonge aanplant en vervolgens rechtdoor langs het smalle paadje. Aan een open heideperceel draai je links en loop je langs de heemtuin. Dat is een natuureducatieve tuin speciaal ingericht voor blinden en slechtzienden. Vervolgens draait het parcours naar rechts en loop je over drie bruggetjes. Wat verder zie je aan de rechterzijde het kasteel. Je vervolgt links tot aan de Meersbeek en blijft die volgen tot aan de Weg naar St.-Kruis. Die historische weg staat al vermeld op de kaarten van Pieter Pourbus (1561-1571) en verbond Oedelem met St.-Kruis. Hier loopt de groene lus eventjes samen met de rode lus maar draait dan naar links het militair domein binnen. Weer uit het bos draait het pad naar rechts en loop je richting voormalige spoorbedding waar je vervolgens rechtsaf draait. Hier loop je even langs de bijzonder waardevolle Schobbejakshoogte, die enkele zeldzame planten van droge heide en arme zandgronden herbergt. Het is ook een paradijs voor heel wat insecten, zoals sprinkhanen, vlinders en kevers. Langs dit traject is er een intervalzone van 700 meter waar er plankgas kan gegeven worden. Terug aan de Margaretha van Vlaanderenlaan draai je links en loop je verder samen met de rode lus tot aan het vertrekpunt.

Sinds jaar en dag is het Ryckeveldebos de thuisbasis van de Brugse joggingclub, die er op woensdag- en zondagvoormiddag komt lopen. Jong en oud genieten samen van de prachtige natuur. De realisatie van een 100% natuurloop zal zeker door die joggers gewaardeerd worden.